Otomobil sektöründe Çin fırtınası esiyor. Chery, BYD, MG gibi birçok Çinli üreticilerin pazardaki yerini genişletmesinin ardından Avrupalı markalar zor günler yaşamaya devam ediyor. Batılı şirketler tasarruf planları açıklamakta.
MERCEDES VE VOLKWAGEN’DEN TASARRUF PLANLARI
Mercedes-Benz 2027 yılına kadar 5 milyar euro tasarruf etmeyi planlıyor. Bu durumun 20 bin çalışanın işsiz kalmasına sebep olması bekleniyor.
Volkswagen de benzer durumda. Almanya’daki fabrikalarını satışa çıkaran VW, 2030 yılına kadar 35 bin kişiyi işten çıkarmayı planlıyor.
ÇİNLİ FİRMALARIN ÜRETİM ÜSSÜ TÜRKİYE
Avrupalı firmalar tasarruf planları açıklarken, Çinli üreticiler ise pazarlarını genişletme adımlarını devam ediyor. Türkiye’de Çinli firmaların üretim üssü olma yolunda ilerliyor. BYD’nin 1 milyar dolarlık yatırım kararının ardından diğer Çinli firmaların da sırada olduğu biliniyor.
ALMAN OTOMOTİV DEVİ TÜRKİYE’DEN ÇIKIYOR
Geçen ay Almanya’nın en büyük otomotiv yan sanayi şirketlerinden Linde + Wiemann’ın, Türkiye’deki üretim tesisindeki ortaklığı bitirme kararı almıştı. Dünya gazetesinden Kerim Ülker’in aktardığına göre, şimdi de bir başka Alman devi benzer bir karar aldı.
2023 YILINDA TÜRKİYE’YE GELMİŞTİ
Alman otomotiv yan sanayi devi Hymer’e ait Farhym Türkiye’den çekiliyor. Türkiye’ye 2003 yılında gelen ve üretim tesisi kuran Farhym, hisselerini bir başka Ankaralı üretici olan Turna Ahşap’a satma kararı aldı. Eğer satış onaylanır ve süreç tamamlanırsa Adana ve Ankara’da üretim yapan Alman devi Türkiye’den tamamen çekilecek.
DÜNYACA ÜNLÜ MARKALARA ÜRÜN SAĞLIYOR
Almanya’nın en önemli otomotiv şirketlerinden Hymer-Leichtmetallbau’ya ait Farhym Otomotiv Sanayi, 2021 yılında Makel Yalıtım ile satış sürecine girmişti. Özellikle seyahat ve toplu taşım otobüsleri endüstrisine yönelik, hava kanalları, bagaj sistemleri, iç aydınlatmaları, iç kaplama ve giydirmeler ile diğer iç trim uygulamalarına yönelik üretim gerçekleştiren şirketin ana tesisi Ankara’daki MAN Otobüs Üretim Merkezi’nin hemen yanında yer alan 10 bin metrekarelik fabrika. İkinci fabrika ise Adana’daki bin 500 metrekarelik tesis. Şirket bu iki tesisten MAN, Temsa, Isuzu, Karsan, BMC, Hyundai gibi dünyaca ünlü markalara ürün sağlıyordu.
3 BİNDEN FAZLA ÇALIŞANI VAR
Farhym’in sahibi olan Hymer-Leichtmetallbau GmbH & Co firması ise 1962 yılında Erwin Hymer tarafından Baden-Württenberg’de bulunan Wangen im Allgau’de kuruldu. 1957’de tasarımcı ve uçak öncüsü Erich Bachem ile birlikte satış şirketi Eriba’yı kuran Hymer’in kurduğu şirket son açıklanan verilere göre 3 bin çalışana ve yaklaşık 1 milyar euroluk ciroya sahip. Hafif metal ve alüminyum işleme konusunda uzman olan firma, özellikle merdiven/iskele çözümleri alanında dünya lideri olarak tanınıyor.
2. DÜNYA SAVAŞI DÖNEMİNDE KURULDU
Türkiye’de ortaklığı bitiren Alman Linde + Wiemann, 1939’da İkinci Dünya Savaşı’ndan günler öncesinde kuruldu. Almanya’nın Dillenburg kentinde bulunan şirket, Almanya ve Türkiye dışında İspanya, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, Çin, Güney Afrika gibi ülkelerde üretim yapıyor.